Skocz do zawartości



RolePlay dla raczkujących.


Rekomendowane odpowiedzi

gAmNdsw.png

Cześć, postanowiłem stworzyć poradnik dla najświeższych graczy którzy dopiero chcą zacząć swoją przygodę z RolePlay.  Pamiętajcie, ze jeśli nie potraficie nic nie zwalnia was z podstawowych zasad odgrywania. Aby zapobiec waszych banów, admin jailów powstał ten poradnik stanowiący wprowadzenie do tematyki RP. Znajdziesz w nim wszystkie reguły, przykładowe akcje etc. Poradnik nie jest napisany przeze mnie w 100%. Jest on sklejką możliwych do znalezienia na Internecie poradników. Jako, by nasi gracze nie musieli szukać po innych forach stworzyłem takowa sklejkę. 

vIe1VAW.png

RolePlay - RolePlay to nic innego jak wcielanie się w role. W zależności od typu gry, czy serwera, na jakim gramy, te role mogą przybierać różny charakter. W tym przypadku tym środowiskiem będzie świat gier GTA. Przede wszystkim, grając RolePlay możemy wcielać się w postać, którą dowolnie (choć zgodnie z zasadami i zdrowym rozsądkiem) sobie rozplanujemy. W przypadku GTA San Andreas, w którym gramy zwykle „realne życie” i realia Stanów Zjednoczonych. To znaczy, że raczej nie zobaczysz nigdzie wściekłego orka biegającego po ulicach. Możesz stworzyć jaką tylko chcesz postać, możesz wcielić się w bezdomnego walczącego codziennie o lepsze jutro, a możesz poprowadzić swoja postać na drogę milionera. Możesz odgrywać Hiszpana, Hindusa kogo tylko chcesz. Wazne by postać wcielała się w określoną fabułę postawiona na serwerze. Oznacza to, że na RP mogłem być niejako aktorem w filmie. W dodatku aktorem, który samemu pisze własne kwestie i ma wpływ na to, co zrobi odgrywana przez niego postać. Taki aktor nie ma jednak bezpośredniego wpływu na otaczający go świat i ludzi, czyli jest tak samo jak w życiu. W odróżnieniu od życia, takich postaci mogłem mieć jednak całe mnóstwo i mogłem odgrywać co mi się żywnie podoba, w dodatku bez większych konsekwencji. Mogłem zostać na przykład policjantem, czego w rzeczywistości nigdy bym nie spróbował, pomimo tego, że to niezwykle interesująca praca. Mogłem też na przykład zasmakować gangsterskiego klimatu nie ryzykując wepchnięciem mnie do paki, bo w najgorszym wypadku trafiłaby do niej moja postać. To naprawdę ciekawa zabawa, która z odrobiną wyobraźni może stać się naprawdę świetnym hobby.

juwnykL.png

* IC (In Character) - Świat, w którym żyje nasza postać; kontent dotyczący bezpośrednio rozgrywki.

* OOC (Out Of Character) - Świat, w którym żyjemy my; wszystko co niezwiązane jest z rozgrywką.

Na serwerze gra prowadzana jest w formacie IC (In Character) czyli odgrywamy role którą wcześniej sobie wymyśliliśmy. Wszystko co chcemy robić powinno ograniczać się do możliwości, cech i wiedzy naszej postaci. OOC (Out of character) czyli nasz świat realny, nie mieszamy tego świata do naszej gry. Czyli np: jeżeli posiadasz sporą wiedze na temat medycyny, to twoja postać IC która jest mechanikiem nie ma pojęcia o czym mówią do niego lekarze. Tak samo jeżeli gracie z kolegą który normalnie ma na imię Kuba a na serwerze odgrywa role Maximusa, nie możecie do niego podejść i na chacie IC napisać "Siema kuba, wbijaj na discorda"


Przenoszenie informacji spoza świata gry do świata naszej postaci to inaczej metagaming. Należy pamiętać, że:

Każda postać ma swoje własne wspomnienia oraz wiedzę, nie można mieszać informacji między postaciami.
Konflikty IC są czysto fabularne, nie mają odzwierciedlenia OOC.
Stosunki między graczami nie wpływają na relacje pomiędzy ich postaciami
Wiedza OOC, na przykład informacje zaczerpnięte od znajomych graczy, nie może być wykorzystana przez naszą postać
Nadużywanie mechanik gry do zdobywania wiedzy IC jest zabronione. Szukanie graczy w krzakach wyświetlając ich ID nad głową, podsłuchiwanie ludzi zza ściany rzecz jasna są karane.

TkdUPdJ.png

/me opisuje czynności wykonywane przez naszą postać np:

/me Z torebki wyciąga telefon po czym klika coś na nim.

/do opisuje co nasza postać aktualnie robi, opisuje również otaczajacy nas świat, Pozwala dopytać się o stan rzeczy wokół naszej postaci

/do Koszulka mężczyzny jest cała we krwi

/do Drzwi pojazdu są zamknięte

/do Szyba uchylona?

Przykładowa akcja roleplay z uzyciem komendy /me i /do

x - Siema mordo! Co tam u Ciebie słychać?

x - /me Wyciągnął rękę w kierunku mężczyzny

z - Cześć, cześć...  Powolutku do przodu

z - /do Oczywiście odwzajemnił gest.

x - To było pytanie retoryczne, nie obchodzi mnie nic. Ty wiesz po co tutaj przyszedłem

x - /me Wziął zamach po czym uderzył mężczyznę

x - /do Udało mu się to? Jaka reakcja?

z - /do Tak, nie spodziewał się ciosu. Dostał w nos po czym upadł. Można zobaczyć duży krwotok z nosa.

WAZNE! Należy pamiętać, że jeżeli narracja dotyczy innego gracza to trzeba zapytać się o jego reakcję na nią, tak jak w przykładzie ze zrywaniem koszuli, pytamy się czy akcja którą chcemy wykonać udała się, a drugi gracz może to potwierdzić lub zaprzeczyć, najlepiej podając od razu powód.

8TfrRHv.png

Często można spotkać się ze stwierdzeniem że ktoś jest “mustwinem”, kimś kto za wszelką cenę chce wygrać bez względu na to, czy druga osoba też czerpie z tego przyjemność. Najczęściej występuje to podczas interakcji policji z przestępcami. Jedni chcą, żeby upiekło im się to co zrobili, a zadaniem drugich jest im to udaremnić. Cóż, takie są ich role, ale problem zaczyna się gdy jedno z nich chce wygrać aż za bardzo. Najłatwiej można zobaczyć takie zachowanie na serwerach o wątpliwej reputacji i u równie wątpliwych streamerów grających gangusów. Strzelają do wszystkiego co się rusza, a dopiero potem rozmawiają. Używają mechanik gry w taki sposób żeby zdobyć jak największą przewagę nad innymi, mówiąc krótko grają tak, aby wygrać i nic innego się nie liczy, to oni muszą być górą. Można nawet posunąć się o stwierdzenie, że coś sobie rekompensują grając w taki sposób. Nikt nie lubi przegrywać, ale nie można posuwać się z tym do tego stopnia.
Dlatego twierdzę, że przegrywanie i bycie uległym jest najtrudniejszą częścią RP, bo jak można się domyślić nikt nie chce tracić rzeczy lub być opluwanym raz za razem. Wiadomo, każdy chce być tym najsilniejszym i najgroźniejszym, ale to osoby które odgrywają postacie bezsilne i uległe są najbardziej cenione w społeczności.
Nie każdą walkę musisz wygrać, nie musisz być najbogatszy i najsilniejszy. Od czasu do czasu daj też wygrać innym, podłóż się im. Jak stracisz pieniądze to zawsze możesz zarobić więcej, jak stracisz broń to zawsze możesz zdobyć kolejną. Najlepsze akcje wychodzą kiedy obie strony dobrze się bawią, wtedy każdy coś wygrywa.

1J4AJRt.png

Jak zrobić dobrą postać GTA RP? Historia twojego charakter często warunkuje ich wygląd, sposób bycia i cele, więc jest to ważny krok w tworzeniu charakter. Będziesz wtedy musiał wybrać wygląd swojego charakter. Na tym etapie zachowaj realizm, jednocześnie odwołując się do jego historii/pochodzenia.

Jeżeli zdecydujesz się pójść za naszymi radami musisz mieć pomysł. Nie musi to być od razu pomysł na całą postać, wystarczy punkt zaczepienia wokół którego możesz ją budować. Może to być pochodzenie, zawód, hobby czy umiejętność. 
Załóżmy że chcę grać azjatą, który chce być mechanikiem. Jest to tylko pochodzenie i zawód, ale daje nam duże pole do popisu. W zależności od tego jak dobry z ciebie aktor możesz być tym azjatą na kilka sposobów. Jeżeli potrafisz zmieniać głosy możesz pokusić się o jakiś akcent, jeżeli nie to możesz na przykład mówić normalnie ale nie odmieniać czasowników przez przypadki, jak stereotypowy chińczyk w Polsce. Pochodząc z Japonii możesz mieć zamiłowanie do różnych dziwnych dla nas fanaberii, jak hentai i częstować tym każdego, kogo napotkasz. To właśnie takie drobne odchyły od normalności tworzą postacie, które aż miło spotyka się na ulicy.
Przy tworzeniu postaci warto pamiętać o tym, że dołączając do rozgrywki, stajemy się częścią świata i pomagamy go dalej kreować. Nasz pomysł powinien byc interesujacy właśnie z tego względu - Rozgrywka polega na interakcji z innymi graczami i potrzebny jest powód, dla którego pozostali będą ciekawi postaci, którą odgrywamy. Ludzie muszą chcieć z nami odgrywać, inaczej  cała zabawa nie ma sensu.
A więc, co to znaczy interesująca postać? Wszystko sprowadza się do kreatywnego myślenia. Pomysły typu “bede policjantem/medykiem” “będę gangusem” czy “będę menelem” są na tyle oklepane i mało ciekawe, co bardzo ogólne. Zaczynając rozgrywkę dobrze wiedzieć do czego się dąży i jaki jest następny krok, a do tego trzeba wczuć się w naszą rolę. Nawet improwizowanie dialogów bez znajomości swojej postaci traci na jakosci, ponieważ albo nie jestesmy wierni jednemu schematowi i niszczymy spójność postaci, albo odgrywamy samych siebie, zazwyczaj z dzbanowym twistem. 
Nieznajomość świata roleplay i tworzenie randomowej postaci zwykle kończy się znudzeniem w krótkim czasie, ponieważ taka osoba nie wie jak pchnąć rozgrywkę dalej. 

1nc3d6P.png

Główna historia powinna należeć tylko do Ciebie: jest wyjątkowa. Aby to zrobić, daj mu własne myśli i emocje. Możesz również zacząć od archetypu, aby go stworzyć i dodać do niego określone cechy (lęki, pragnienia etc).

eimZrm9.png

Poradnik jest sklejką poradników: Mintaz, techporady, sosordinateurs - uzupełniającym przy tym moich spostrzeżeń i rad.

 

Edytowane przez zugi
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W dniu 26.02.2023 o 11:51, charon napisał(a):

nie gra sie juz /do udane? po prostu piszesz komende na me a gracz na nia odpowiada po co sie go pytac na do?

Osobiście uważam że jest to już przyzwyczajenie po tylu latach grania RP.. Aczkolwiek nikt nikomu nie zabrania zapytać się na /do czy udane bądź /do Jaka reakcja. 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, ProE napisał(a):

Osobiście uważam że jest to już przyzwyczajenie po tylu latach grania RP.. Aczkolwiek nikt nikomu nie zabrania zapytać się na /do czy udane bądź /do Jaka reakcja. 

Tak, z tą różnicą, że równie łatwo jest się od tego ''odzwyczaić''. Więc de facto granie /do Udane. w 2023, chyba by nie przeszło. Zgadzam się z kolegą nade mną.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...